HOTĂRÂRE Nr. 1419 din 18
noiembrie 2009
privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale pentru Resurse Minerale
EMITENT:
GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 842 din 7 decembrie 2009
În temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 55 alin.
(2) din Legea minelor nr. 85/2003,
cu modificările şi completările ulterioare, al art. 55
din Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi al art. 5 alin. (1) din Legea
nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi
instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu
Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
(1)
Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale se organizează
şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei
publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului
şi în coordonarea primului-ministru, printr-un consilier de stat, şi
este autoritatea competentă abilitată să aplice
dispoziţiile Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Legii petrolului nr. 238/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Sediul Agenţiei
Naţionale pentru Resurse Minerale este în municipiul Bucureşti, str.
Mendeleev nr. 36 - 38, sectorul 1.
ART. 2
Agenţia Naţională pentru
Resurse Minerale are următoarele atribuţii principale:
a) gestionează resursele de petrol,
resursele minerale şi fondul geologic naţional, proprietate
publică a statului, definite de Legea nr.
85/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
şi de Legea nr. 238/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) negociază şi stabileşte
împreună cu ceilalţi concedenţi ai domeniului public al
statului, după caz, clauzele şi condiţiile acordurilor
petroliere, ale licenţelor şi permiselor miniere, încheie astfel de
acorduri, licenţe şi permise şi reglementează derularea operaţiunilor
petroliere şi a activităţilor miniere prin norme, regulamente
şi instrucţiuni tehnice emise în aplicarea actelor normative în
vigoare;
c) organizează fondul geologic
naţional; constituie fondul naţional de resurse/rezerve, pe baza
confirmării resurselor/rezervelor de petrol, verificării şi
înregistrării resurselor/rezervelor minerale; datele oficiale cu privire
la rezerve şi la resurse sunt cele înscrise în fondul naţional de
către autoritatea competentă;
d) îndeplineşte atribuţiile conferite
de lege privitoare la taxe, redevenţe şi tarife;
e) stabileşte, în condiţiile
legii, preţul de referinţă pentru petrolul extras în România în
vederea stabilirii redevenţei corespunzătoare, tarifele pentru
exploatarea Sistemului naţional de transport al petrolului, precum şi
tarifele pe care le percepe pentru actele eliberate în exercitarea
atribuţiilor sale sau pentru consultarea şi utilizarea unor documente
şi informaţii referitoare la resursele minerale;
f) urmăreşte aplicarea
măsurilor stabilite pentru protecţia mediului, în cursul şi
după efectuarea operaţiunilor petroliere şi a
activităţilor miniere;
g) controlează respectarea de
către titulari a prevederilor acordurilor petroliere şi ale
licenţelor sau permiselor, precum şi ale normelor, regulamentelor
şi instrucţiunilor tehnice din domeniu şi dispune măsuri
pentru impunerea acestora;
h) anulează actele de
concesiune/administrare în cazurile şi în condiţiile stabilite de
lege;
i) avizează documentaţiile
privind executarea lucrărilor de prospecţiune, explorare sau de
exploatare, miniere şi petroliere, precum şi documentaţiile de
încetare a operaţiunilor petroliere şi a activităţilor
miniere, conform legislaţiei în vigoare, a măsurilor de
protecţie a mediului şi de reconstrucţie ecologică;
j) avizează reglementările,
instrucţiunile şi prescripţiile tehnice specifice privind
proiectarea, construirea, exploatarea Sistemului naţional de transport al
petrolului, precum şi pentru punerea în funcţiune sau abandonarea
unor porţiuni din acesta;
k) instituie perimetre de protecţie
hidrogeologică pentru zăcăminte de ape minerale şi
termominerale, nămoluri şi turbe terapeutice şi avizează
instituirea perimetrelor de protecţie sanitară;
l) dispune sistarea lucrărilor de
explorare şi/sau exploatare, executate în afara perimetrelor instituite, a
celor fără documentaţii tehnice aprobate, precum şi a celor
care, prin modul de desfăşurare, pot conduce la exploatare
neraţională ori la degradarea zăcămintelor, până la
înlăturarea cauzelor care le-au produs;
m) elaborează, cu asistenţa
ministerelor interesate, reglementări şi instrucţiuni tehnice
pentru aplicarea Legii nr. 85/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr. 238/2004, cu modificările şi
completările ulterioare;
n) elaborează şi ţine la zi
Cartea petrolieră, Cartea minieră şi Cadastrul minier;
o) urmăreşte îndeplinirea
obligaţiilor rezultate din planul de încetare a activităţii
miniere;
p) urmăreşte şi
verifică producţia de resurse minerale pentru calcularea
redevenţelor datorate de titularii licenţelor miniere şi
acordurilor petroliere; colaborează cu organele de specialitate ale
Ministerului Finanţelor Publice în vederea plăţii
redevenţelor de către operatorii economici;
q) colaborează cu autorităţile
teritoriale de gospodărire a apelor, de protecţie a mediului şi
de protecţie a muncii în exercitarea activităţii de
inspecţie;
r) constată şi notifică
nerespectarea prevederilor Legii nr. 85/2003,
cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 238/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, prin acte de inspecţie;
s) gestionează Sistemul naţional
de transport prin conducte al ţiţeiului şi gazelor naturale
şi reglementează activităţile de exploatare a acestuia prin
acordurile de concesiune a sistemului, încheiate cu societăţile
naţionale/comerciale nominalizate de Guvern;
t) orice alte atribuţii stabilite prin
lege.
ART. 3
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Agenţia Naţională pentru Resurse
Minerale organizează şi efectuează:
a) activităţi promoţionale
pentru punerea în valoare a resurselor petroliere şi a resurselor
minerale, împreună cu ministerele interesate, după caz;
b) concursuri publice de oferte pentru
concesionarea de activităţi miniere şi operaţiuni
petroliere;
c) baza de date pentru uz propriu;
d) atestarea competenţei tehnice a
persoanelor juridice care întocmesc documentaţii şi/sau execută
lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a
petrolului şi a resurselor minerale şi de expertizare, precum şi
a persoanelor fizice care întocmesc documentaţii şi/sau execută
lucrări de cercetare geologică şi de expertizare;
e) avizarea programelor anuale de
exploatare, parte a planului de dezvoltare a exploatării, prin compartimentele
de inspecţie teritorială;
f) avizarea amplasamentelor pentru
obiectivele civile şi industriale, de utilitate publică, a planurilor
sau a schiţelor de sistematizare, precum şi a lucrărilor
inginereşti, sub aspectul influenţei acestora asupra
posibilităţilor de cercetare şi de valorificare a
substanţelor minerale utile şi asupra protecţiei
zăcămintelor;
g) constatarea şi sancţionarea
contravenţiilor în domeniul activităţilor miniere şi
petroliere; sesizarea organelor competente în cazurile care pot constitui
infracţiuni, potrivit legii penale.
ART. 4
(1) Conducerea Agenţiei Naţionale
pentru Resurse Minerale este asigurată de către preşedintele
acesteia, cu rang de secretar de stat.
(2) Numirea şi eliberarea din
funcţie a preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale se realizează, conform legii, de către primul-ministru.
(3) Preşedintele conduce întreaga
activitate, asigură îndeplinirea atribuţiilor ce revin Agenţiei
Naţionale pentru Resurse Minerale şi o reprezintă în raporturile
cu autorităţile şi instituţiile publice, cu persoane
juridice şi fizice din ţară şi din străinătate.
(4) În exercitarea funcţiei sale
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale emite
ordine, decizii şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
(5) Finanţarea Agenţiei
Naţionale pentru Resurse Minerale se realizează integral de la
bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(6) Preşedintele Agenţiei
Naţionale pentru Resurse Minerale are calitatea de
ordonator terţiar de credite.
(7) În cazul în care preşedintele
Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, din diferite motive, nu
îşi poate exercita atribuţiile, îl deleagă, prin ordin, pe unul
dintre directori să exercite aceste atribuţii,
înştiinţându-l pe primul-ministru despre aceasta.
ART. 5
(1) Structura organizatorică a
Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale este prevăzută
în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre. În cadrul acesteia, prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, se pot organiza, în
condiţiile legii, servicii, birouri, precum şi alte compartimente.
(2) Numărul total maxim de posturi al
Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale este de 104, inclusiv demnitarul.
ART. 6
(1) Agenţia Naţională pentru
Resurse Minerale are în structura organizatorică compartimente de
inspecţie teritorială a desfăşurării
activităţilor miniere şi petroliere în condiţiile
prevăzute în licenţele miniere şi acordurile petroliere,
organizate pe grupe de judeţe sau, după caz, pe judeţe.
(2) Organizarea acestora şi
numărul de posturi se stabilesc prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.
ART. 7
(1) Atribuţiile, sarcinile şi
răspunderile personalului Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale se stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică
prevăzută în anexa la
prezenta hotărâre, prin regulamentul de organizare şi
funcţionare, aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale pentru Resurse Minerale.
(2) Atribuţiile, sarcinile şi
răspunderile personalului se stabilesc prin fişa postului, în urma
evaluării posturilor, pe baza regulamentului de organizare şi
funcţionare prevăzut la alin. (1), şi
se aprobă în condiţiile legii.
(3) Salarizarea personalului Agenţiei
Naţionale pentru Resurse Minerale se face potrivit prevederilor
legislaţiei în vigoare referitoare la acordarea drepturilor de natură
salarială pentru funcţionarii publici şi pentru personalul
contractual.
ART. 8
În exercitarea atribuţiilor sale,
Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale colaborează cu
ministere şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale,
cu instituţii/organizaţii publice şi poate încheia, în limita
fondurilor disponibile, contracte cu persoane fizice sau juridice.
ART. 9
(1) Agenţia Naţională pentru
Resurse Minerale utilizează un număr de autoturisme pentru transport
de persoane, stabilit conform prevederilor pct. I lit. A subpct. 2 şi 4
din anexa nr. 3 la
Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative
de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi
instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi un număr de 22 de autoturisme
pentru activităţile specifice desfăşurate pe întregul
teritoriu al ţării.
(2) Consumul maxim de carburanţi
pentru realizarea activităţilor specifice este de 300
litri/lună/autovehicul.
ART. 10
Pe data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea
Guvernului nr. 756/2003 privind organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 494 din 9 iulie
2003.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al
Guvernului,
Daniela Nicoleta
Andreescu
Preşedintele
Agenţiei Naţionale
pentru
Resurse Minerale,
Alexandru
Pătruţi
Ministrul economiei,
Adriean Videanu
p. Ministrul muncii,
familiei
şi protecţiei sociale, interimar,
Mihai Constantin
Şeitan,
secretar
de stat
Ministrul
finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucureşti, 18 noiembrie 2009.
Nr. 1.419.
ANEXA 1*)
ORGANIGRAMA
Agenţiei
Naţionale pentru Resurse Minerale
Numărul maxim de posturi =
104
____________
| PREŞEDINTE |
|____________|
______________________ |
| Compartiment juridic
|_______|
|______________________| |
______________________ |
________________________
| Audit public intern |_______|_______| Informaţii clasificate
|
|______________________| |
|________________________|
____________________________|______________________________
________|_________ ________|_________ ________|_________ ________|_________
| Direcţia generală|| Direcţia generală|| Direcţia
generală|| Direcţia |
| gestionare, || gestionare, || inspecţie şi || economico- |
| evaluare
şi || evaluare şi || supraveghere || financiară, |
| concesionare || concesionare || teritorială a || resurse umane |
| resurse/rezerve || resurse/rezerve || activităţilor || şi administrativ |
| petrol || minerale. || miniere
şi a || |
| || Integrare || operaţiunilor || |
| || europeană || petroliere || |
|__________________||__________________||__________________||__________________|
---------------